Saturday, October 13, 2012

84 hari yang awesome! [part 2]


Ermm…hujan lagi petang ni membuatkan aktiviti gue untuk membasuh baju tertangguh lagi untuk kali ke 4. Mungkin hujan kali ni menjadi penaik semangat gue untuk menyambung entry yang lepas. Oke, tanpa melengah kan masa..jom layan..

Yang best vs yang xbest !

Camne nak start ye?..ermm.. oke la, mula dengan part yang best dulu la. Oke..yg bestnye of course la tang balik awal..hehe..tapi bukan tiap-tiap hari tau..sepatutnye, pekerja yg dah balik ke warehouse tu, dorang akan standby kat situ…so kalau ade keje, emergency ke ape..dorg akan kluar lagi. Tp kalau bdk prkatikal mcm aku ni..kalau dah balik ke warehouse tu…mksudnya tiada lagi kluar untuk kali kedua..sebab kebiasaanya kalau keluar utk kali kedua ni akan pulang lewat..hehe..tu yg cari je pluang nk balik awal. Hehe..punch card out?....syhhh..ni rahsia tau. Hehe…

 next, pekerja2 kat sane sume best2.. terutama time makan..confirm dapat save bajet nyer… almaklum la.. kami ni student lagi..so, sekali2 yg dah bekerja belanja trainee ape salahnye..kan? tp lagi best kalau geng2 kontraktor yg dtg… makan besar!! Hehe…

jamuan @ makan free…haaa ni pon kire bab best jgk. Hehe. Untuk bulan pertama, satu jamuan telah dilakukan..sempena kejayaan TNBDKT mengekalkan rekod ‘’lima bintang’’ (untuk audit ape ntah..dh lupe..hehe..) …lima bintang tu beb..tepuk la sket..hehe.. then, jamuan raye. Pejabat besar TNBKT ade 4 level..setiap level mewakili department yang berbeza. So, setiap department ni kebiasaanya akan membuat jamuan hari raya..haa…dah tu, xkan x faham lagi..mmg beruntung la gue asyik duk pegi jamuan jee.... hehe..tp ni semua cume selingan je la.. kerja tetap kerja, focus dan sentiasa bertanya..hehe..

ape lagi ye? Ermm…kalau sebut pasal kenalan boleh? Mybe boleh masuk dalam part yg best kot.. ermm…first time bdk training ramai camni..kate pakcik2 kat sane.. mane x nye, sume skali seramai 15 org…compare dgn sebelum2 ni..dalam 5, 6 org cam tu je… 9 lelaki 6 perempuan… 2 dari UTM, 2 dari UTeM, 3 dari UTHM, 2 dari TATi, 1 dari  Unimap, 1 dari UM, dan 4 dari Politeknik.. mereka2 ni okey la..satu kepala. Logbook pon slalu share same2..pinjam2 note.. time bulan puasa dulu sempat jgk la bukak puasa same2..dan yg paling best, hari last hang out same2, men bowling…seb bek la plan BBQ malam tu x jadi..hehe..bukan ape, gue ni sebenarnye kureng sket kalau kluar malam. Xbagus. Iye x? hehe…

pasal yg x best plak..dah tentu kerja time bulan puasa… yaaa amppuunnn…penat!! Kalau kerja nye dalam office xpe la..tp ni keje kat luar..angkat tangga…nek lori, turun lori, tarik cable..puuhhh! seb bek la gue masih lagi diberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan..hee.. tp okey la..kerja2 time bulan puasa xde la bnyak sgt..sebab kebanyakkan telah di cover awal2 lagi sebelum bulan puasa tu.. tp, bile cerita bab keperitan ni..baru gue sedar, susah senang yang di lalui oleh ayah gue sendiri yang berpuluh tahun bekerja sebgai seorang jurugegas TNB, tambahan lagi dengan kudrat yang tidak seberapa sejak akhir2 ini..terima kasih ayah atas pengorbanan mu selama ini...

next…part naik lori..haha..poning kepale aihh! Hanyuuutt je..kalau di lautan, org kata dilambung ombak…tp kalau atas lori ni dilambung ape?? Hahaha… hmpir seminggu pertama..time nek lori je mesti pening..dengan cuaca panasnye lagi..haha..tp bile dah biasa tu, syok la plak…hehe..yg best bile masa  ‘’menikmati keindahan’’ alam…siap angin sepoi2 plak tu..hehe..(yang faham tu..okeyla la.. xfaham sudah..hehe)
part len yg xbest ialah time jumpe foreman…nk mintak sign kat logbook..kalau jenis yang x bace tu, okey la..tp kalau jenis yg bace satu2, siap bertanye itu ini…tu yg buat x syok tu..hehe.. tp tu semua tu merupakan  adat org belajar la kan..kalau dalam kelas, mesti ada ujian, kuiz, dll...sama la juga konsepnye dgn LI ni kan..hrrmmm..nak xnak, kena lalui jgk..tp Alhamdulillah..dah lalui semua tu..sedikit sebanyak menjadikan gue lebih peka dan bersungguh2 semasa latihan..

Lecturer nak datang melawat!!

*telefon gue berdering… ‘’hello, ni MSH ke?? Yaa..sy lecturer awak..bla..bla..bla..’’ pada mulanya x kenal pon sape lectrurer ni..dari department mane pon x tahu..sbb bile cek kat ITS (portal utk student LI) just tulis Shahrul Kamal. Sape tuu?? Entah..xkenal pon… so gua panggil je la die ‘’encik’’ je la time die dtg melawat tu.. persiapan sebelum hari kejadian mmg betul2 sengsara…hehe..update logbook, bace nota-nota..sebab nk persiapkan diri daripada kantoi mase ‘’soal siasat’’ dijalankan, buat slide lg..huhu.. smpaikan pagi hari die dtg melawat pon logbook masih lagi giat diupdate..huhu.. so far, pada hari kejadian okey la.. lecturer tu mmng betul ‘’melawat’’ tanye kabar…mcm mne dengan LI..best ke x?, ape yg dapat dari LI ni?..mcm2 la.. yg pasti xde pon soalan yg susah2 seperti gmbaran dalam kepala gua selama ni (ye la gua ni x pernah lalui lagi sebelum ni..)..siap die plak yg ckap.. ‘’sebenarnye xperlu pon slide2 camni..(sambil menunjuk kearah pelajar praktikal dari u lain yg sedang menunggu lecturer nye sampai…)..saye Cuma nk dtg melawat awak je…’’ …hehe..nice lah encik!!..

.okey..gue smbung sket pasal encik ni.. nk dijadikan cerita..( ni cerita time LI dah tamat, mula2 masuk kolej sem ni) kat pejabat kolej, ade la satu papan kenyataan..kat situ tertera satu carta organisasi… eh…ni muka lecturer LI gue… laaa…rupenye fello kolej  gue. tengok tang nama..’’Assoc Proff. Dr. Ir Shahrul Kamal’’ ambek luuu…org tu pangkat tinggi2, tp paggil ‘’encik’’ je..huhu..tp sesetengah lectrure x kesah pn sume tu.. okey..nk dijadikan cerita lagi..bile dah masuk ke blok baru..ternmpak la kereta ‘’encik’’. Laa…kita ni berjiran rupenye…hehehe!!.. haa…untung hidup berjiran ni la mnyebabkn member gue, yg dh kene warning sbb lmbt hntar report, buat lawatan plak ke rumah lecturer yg sebelah tu semata mata utk hntar report….hehe..

Okay. Hujan dan berhenti. Automatic idea yg mencurah2 turut terhenti. So, dikesempatan ini…kalau la ada staf2 TNB yg rajin nk membaca caretan gue ni..gue ucapkan terima kasih bebanyak..banyak.. kerana sudi mengajar gue sepanjang menjalani Latihan di sane.. tq jugk kepada anda yg sudi membace entry bersiri gue ini, dimana..ini merupakan kali pertama gue melakukan entry seccara bersiri. Nantikan siri seterus nye.. Pulak dah!! Hehe..banyangan gurauan je…

#ending x berape best sgt..sebab hujan dah berhenti..hehe

No comments:

Post a Comment