Wednesday, October 10, 2012

84 hari yang awesome!




Haa…entah bagai mana hari ni jari jemari rasa tertarik untuk menari-menari di atas keyboard netbook adik gue yg gue pinjam semenjak naik dari cuti sem lagi. Buat pengetahuan you olls, my beloved lappy telah selamat disemadikan dibawah katil mybe untuk selama-lamanya. Maka bertitik tolak dari situ lah, proses untuk me’’update’’ blog terus terbantut sehingga kan cerita tentang LI yg officially tamat sebulan yang lepas baru dapat di abadikan didalam blog gue yang sekian lama kegersangan.

Ermmm…disebabkan cite ni dah lame..final report pon sudah diserahkan kepada supervisor..adalah lebih baik dan memudahkan kerja (sementara idea mencurah-curah) untuk gue cerita part2 yang best dan xbest yang gue lalui sepanjang ber’’internship’’ di TNB Distribution K.Terengganu.

Untuk pengetahuan you olls, intership kali ni merupakan pengalaman pertama gue sebgai seorang pelajar menjalani latihan industry (LI). Almaklum sajalah, time kat UTMKL dulu..LI ni kebnyakkan  x tidak ditawarkan…Cuma sesetengah course saje yang wajib menjalani LI ni. Lumrah manusia, kalau perkara first time mesti akan terase nervous. Begitulah juga gue untuk LI kali ni. Tp nseb bek la ada jugak sorg member yg buat LI kat tempat yang sama. So, peratusan nervous tu xde la tinggi sgt. Hehehe. Mengikut jadual, li gue bermula pada hari isnin, tetapi, di Terengganu hari ahad merupakan hari pertama dan sudah mula bekerja. Haa…ni salah satu advantage la untuk pelajar yg mejalani praktikal di Terengganu, Kelantan dan Kedah. Last day plak hari jumaat..dan ketiga3 negeri tersebut telah cuti pada hari jumaat.. Hooreeyyyy!! Jimat satu hari…hehe ;)) 

First Day!

Okeyh, first day. Pagi2 lagi dah smart2 dgn kemeja, slack, bla..bla..untuk berLI. Gue dtg dengan ayah beb..hehe..sebab ayah gue pon kerja tempat yang sama..heee. Thank ye ayah, sbb bnyak beri dorongan kat gue sepanjang LI ni. Bla..bla..bla..Lapor diri….bla..bla.. menunggu… bla..bla..bla.. bosan ..bla..bla. last2 smpai la part untuk jumpe supervisor.. huuu..kemain lagi lame aku nunggu…smpai separuh hari..nebes la jgk sbb SV aku tu ketua engineer dalam TNBDKT. Sembang2..baru tahu yg die tu agak skema..hehe.. dan yg paling best..die merupakan super senior aku kat UTMKL. Haha..ex UTMKL rupenye. Tp perjalanan die lagi berliku dari gue..bermula dari sijil, diploma then sambung degree. Sekarang boleh dikatakan berada di tahap yang agak selesa la. Sumber inspirasi tu beb. Haha.

Habis part tu…citer pasal jadual yg di tugaskan.. terdapat tiga bahagian. Yaitu, 1) perancang dan pembinaan, 2) pemasaran dan kepenggunaan, 3) kendalian dan senggaraan. So, satu bulan untuk setiap bahagian. Bnyak bende yang aku dapat belajar spanjang berLI ni.. dari segi teknikal..cara bergaul dengan orng yg lebih tua…bercakap (bodek) dan bnyak lagi la…. Time LI hari tu, gue lebih bnyak ikut ‘’geng’’ dan kerja kerja yg dilakukan oleh engineer kurang didedahkan sangat. Kdang-kandang ade jgk terfikir.. ‘’gue ni budak degree, tp LI bnyak buat keje budak diploma. Mcm pelik jee…dah la xdpt elaun..hrmm’’. tp gue positive kan diri, ‘’ xpe2 kite belajar dari bawah..sbb bukan senang nk senang..’’  akhirya terbukti..bnyak kerja-kerja teknikal yg dipelajari secara informal dengan pakcik-pakcik, abang-abang, dan kakak-kakak dapat di’’relate’’ kan dengan theory yang selama ni belajar dalam kuliah. Wahh..nmpak nye objective university mengadakan LI sedikit sebnyak tercapai. Hehehe…

Rutin Harian?

Tiap hari, antara pkul 6 hingga 6.15 dah bgun..siap2..alhamdulillah..tiap hari mak sediakan sarapan. Thnk jgk sebab selalu kejutkn pagi2. He.he.he. pukul 7 bertolak dari rumah.. sbelum pkul 8, punchcard in. Bende ni berulang2 sepanjang 3 bulan. Haa…tp untuk punch card out xsame. Kdg2 balik awal…kdg2 balik lewat. Tp kebnyakkanya banyak balik awal..tengah hari dah balik rumah. Haa..ni pon salah satu advantage jgk..kan? hehe. Iyelah, sebb kerja2 dorg ni x menentu..kekadang kerja melebihi pukul 5, kekadang smpai xtidur malam pon ade.. citer pasal pulang lewat, gue pon pernah merase. Pukul 10 mlam baru sampai ke warehouse. Ni sume gara2 breakdown. Time bulan puasa balik 1 jam sebelum bukak puasa pon gue pernah merasa tau..so adil la kalau gue balik awal..kan? hehehe…bila malam menjelma, aktiviti malam pun rancak berjalan. Apelagi kalau bukan update log book. Haa.. format log book dari UTM lagi best kalau nk banding dengan format member2 gue dari ‘’U’’ len.., Sebab nye..kate Dr. Mokhtar (Coordinator LI), ‘’log book is your note book’’… so, gue conteng la mcam2 kat dalam logbook tu..lukis mcm2 gmbar bg nmpk menarik sket..xkurang juge input2 dari discussion yg dilakukan bersame pekerja2..tp untuk bulan pertama rutin ni berjalan seperti biasa..mksudnya tiap2 malam logbook tu diupdate..2 untuk bulan berikutnya..seminggu sekali..then dua minggu sekali..next, tiga minggu sekali..sampai satu tahap, sehari dua kali logbook tu diupdate….sebab? lecture nk datang melawat! Hehehe…

oh...dh lme sgt ni duk menulis...to be continue...haha...lenguh lenguh dh ni.. plus minus masa yg x mencukupi. jumpa lagi ya...oh ya..gmbar2 akan di update kemudian..hehe..

#bile la agaknye blo ni akan terupdate lagi...hehe..



No comments:

Post a Comment